Hur många hotellstjärnor är bra?

Hur många hotellstjärnor är bra?

Hur gör du egentligen för att hitta ett bra hotell? Om någon ber oss att nämna något som är typiskt för hotellbranschen så är det hotellens stjärnor. Var man än reser i världen och vilket hotell man än väljer att bo på har det nästan alltid en eller flera stjärnor. Då måste väl antalet stjärnor vara ett bra sätt att hitta de bästa hotellen? Nej, faktiskt inte. Orsaken är att det saknas en standard som gäller i hela världen. Det enda som verkar vara gemensamt för de flesta system är att skalan går från ett till fem stjärnor. Det faktum att det finns hotell som har sju stjärnor visar dock att inte ens skalan alltid gäller.

Olika system för hotellklassificering

Det finns inget system för hotellklassificering som gäller över hela världen. I många länder är det landets branschorganisation för hotell som står för klassificeringen. Det gör att det många gånger inte går att jämföra boende i två länder rakt av. Kontrollen av stjärnorna och hotellstandarden kan också skilja sig mellan olika länder. För att göra saken ännu värre finns det länder som har olika system i olika regioner i landet. Dessutom använder resesajter som Booking.com och TripAdvisor sina egna stjärnsystem.

Hotelstars Union

Tre stjärnor på ett hotell i London är alltså inte nödvändigtvis samma sak som tre stjärnor i Ulan Bator. Ändå finns det visst hopp. Vissa av medlemsländerna i paraplyorganisationen Hospitality Europe – HOTREC – påbörjade 2004 ett arbete att klassificera hotellen runt om i Europa. Projektet utvecklades vidare och ledde till att sju av medlemsländerna bildade Hotelstars Union 2009. Senare utökades antalet deltagande länder till 14. Omkring 20 000 hotell i Europa omfattas.

Hotelstars Union har 270 olika kriterier för att bedöma vilken klass ett hotell har. Först finns det ett antal grundkrav för varje stjärna som måste uppfyllas. Dessutom kan hotellet få ett antal tilläggspoäng. Det behövs ett visst antal poäng per kategori för att hotellet ska få sin stjärna. Maximalt antal stjärnor är fem.

Visste du att…

Enligt Hotelstars Union kan varje stjärnklass uppgraderas till superiornivå. Hotellet kallas superior om det lyckas samla tillräckligt många poäng inom sin kategori.

Kriterier för hotellens stjärnor

Det finns ett antal grundvillkor som alla hotell – oavsett antal stjärnor – måste uppfylla.  Till exempel måste det vara rent och städat och det ska finnas toalett och dusch/badkar på rummen. De minimivillkor som gäller för en viss hotellklass gäller även på nästa nivå om inget annat anges. Här är några exempel på vad som krävs för varje hotellkategori:

* – hotell med en stjärna

  • Toalett och dusch/badkar på rummet
  • Daglig städning av rummet
  • TV på rummen
  • Tvål vid handfatet
  • Badlakan
  • Bord och stol
  • Telefon på hotellet som gästerna kan använda
  • Dryck på hotellet
  • Frukost
  • Möjlighet till säker förvaring av värdesaker

** – hotell med två stjärnor

  • Frukostbuffé
  • Internet på rummet eller i allmänna utrymmen
  • Läslampa intill sängen
  • Kortbetalning accepteras
  • Klädhyllor på rummet
  • Tvål eller duschkräm i duschen eller intill badkaret
  • Det ska gå att få/köpa hygienprodukter på hotellet (till exempel tandborste och tandkräm)

*** – hotell med tre stjärnor

  • Receptionen öppen 14 timmar per dygn. Personalen kan nås via telefon dygnet runt
  • Tvåspråkig personal
  • Liten hotellobby. Bagageservice
  • Internet på rummet
  • Dryck på rummet
  • Hårtork och stor spegel på rummet
  • Telefon på rummet
  • Plats för bagage på rummet
  • Extrakudde vid behov

**** – hotell med fyra stjärnor

  • Receptionen öppen 16 timmar per dygn
  • Hotellobby med dryck/bar
  • Frukostbuffé med service eller frukostmeny på rummet
  • Minibar eller rumservice minst 16 timmar per dygn
  • Badrock och tofflor
  • Fodrad fåtölj eller soffa med sidobord på rummet
  • Extra hygienprodukter i badrummet (till exempel badmössa, nagelfil, tops)
  • Extra värme i badrummet
  • Restaurang minst 6 dagar i veckan

***** – hotell med fem stjärnor

  • Receptionen öppen dygnet runt
  • Parkeringsservice
  • Concierge
  • Rymlig reception med flera sittplatser
  • Personligt välkomnande på rummet, till exempel med present eller blommor
  • Minibar och rumsservice (mat och dryck) dygnet runt
  • Internetuppkopplad dator på rummet vid behov
  • Säkerhetsskåp på rummet
  • Rummen förbereds av personalen innan läggdags
  • Service för strykning med 1 timmas leverans
  • Skoputsning
  • Restaurang alla dagar i veckan

Källa: Hotelstars Union, som även har en pdf med samtliga kriterier för hotellstjärnor.

Visste du att…

Hotell som kallar sig för ”Garni” kan få upp till fyra stjärnor utan att behöva ha middagsservering eller rumsservice med mat.

Hotell med en stjärna?
Hotell med en stjärna?

Alternativ till att titta på stjärnorna

Tack vare Hotelstars Union är det lättare att orientera sig i hotellutbudet på många håll i Europa. Dessutom brukar kraven för antalet stjärnor vara snarlika även på andra platser, även om det finns undantag.

Ett sätt att komma runt problemet med stjärnor är att bara gå efter de betyg som hotellgästerna ger. Om du använder den metoden bör du se till att tillräckligt många gäster har lämnat betyg för att det ska vara rättvisande. Inget hindrar annars hotell från att låta sina nära och kära bo på hotellet och lämna ett positivt betyg.

Problemet med att bara titta på gästbetygen är att folk har olika förväntningar. Ett femstjärnigt hotell med halvbra betyg kan fortfarande vara mycket bättre än till exempel ett trestjärnigt hotell med utmärkta betyg. Skillnaden ligger i förväntningarna hos gästerna som betygsätter hotellet. Därför föredrar vi på TioHotell.se handplockade hotell som vart och ett utmärker sig på ett speciellt sätt.

Lämna en kommentar

Share via
Copy link